El 2009 ha estat un any complicat per a les empreses del país. La CEA ha encarat les dificultats amb propostes i projectes concrets, per tal d’incidir en les reformes d’àmbit econòmic i social que el nostre país necessita i que afecten directament les nostres empreses.
Aquestes propostes es van iniciar amb les esmenes i propostes de millores al paquet de Lleis Fiscals que el Govern va entrar a tràmit parlamentari. En aquest sentit, hem plantejat canvis per a que aquesta reforma estigui orientada a dotar-nos d’uns impostos homologables amb Europa sense que això signifiqui un augment de la pressió fiscal que suportem els empresaris. Així mateix, considerem que el model impositiu ha de servir per a que les empreses andorranes puguin operar sense limitacions fora d’Andorra, considerant necessària la signatura de convenis de doble imposició amb els principals països amb els quals es relacionen les empreses andorranes.
També, la CEA ha tingut un paper rellevant en les diferents sessions de treball de la Taula de Desenvolupament Econòmic que ha organitzat el Govern. Moltes de les propostes de la Confederació han estat avalades pels membres d’altres entitats empresarials i
socials del país. Esperem, ben aviat, veure’n els resultats.
Les sessions de treball han anat encaminades a plantejar propostes concretes que permetin reactivar l’economia, així com revisar el model econòmic que fins ara ha dotat de prosperitat a Andorra, amb l’objectiu de retornar la confiança malmesa per una conjuntura econòmica no massa favorable.
Hem continuat amb la tasca de fer la CEA més forta i més representativa. Per això, durant l’any 2009 hem treballat per tenir nous afiliats que comparteixen la missió que la Confederació té encomanada. Però la nostra tasca no es pot centrar només en l’àmbit nacional; la nostra obertura en les relacions internacionals i l’associacionisme empresarial han estat dos dels objectius principals de l’any 2009.
En aquest sentit, hem signat un acord marc de col·laboració amb la PIMEC, una de les patronals catalanes amb més rel lev ànc i a del teixit empresarial català; així com amb la Bulgarian Industrial Assotiation – Union of the Bulgarian Business-. Aquestes relacions ens han de permetre poder gaudir de l’experiència i de sinèrgies comunes.
El teixit empresarial andorrà no pot mantenir-se al marge del que passa a Europa, per això durant el 2009 hem iniciat contactes per integrar-nos a la UEAPME (Union Européenne de l’Artisanat et des Petites et Moyennes Entreprises).
En aquest sentit, i pensant en el futur i en el relleu generacional, hem impulsat la constitució de la branca de Joves Empresaris de la CEA, i treballem per coordinar la seva integració a la JEUNE (Jeunes Entreprises de l’Union Européenne).
Presentació
Xavier Altimir, President de la CEA













