Iniciem el 2014 fent balanç. Portem més de sis anys immersos en una forta crisi que ha comportat una notable pèrdua de llocs de treball al nostre país. Cal, però, ser optimistes de cara al futur i penso que amb l´esforç d’absolutament tots, podem aconseguir capgirar la tendència dels darrers anys i començar a pensar en una lenta però certa millora de les perspectives.
Detectar les oportunitats, aportar solucions innovadores, fabricar-les i comercialitzar-les és la clau perquè la recuperació esdevingui perceptible per als ciutadans. Entre tots hem d’aconseguir que aquesta recuperació es concreti necessàriament en la generació d’ocupació i millores de les condicions socials. Els empresaris del nostre país es caracteritzen per saber aprofitar les escletxes que obren la possibilitat de millora de les perspectives econòmiques. Així, el paper de les empreses consolidades esdevé fonamental, a més de l’acció complementària de les iniciatives emprenedores. Aquest impuls només és possible gràcies al col·lectiu de persones que assumeixen allò que comporta ser emprenedor i empresari.
No hi ha empresa sense acceptar que el fracàs, la frustració, la renovació i l’èxit formen part del nostre món. Cal, però, que els èxits superin els fracassos per tenir futur. Que els èxits superin els fracassos comporta, en primer lloc, acceptar que l’emprenedoria és el camí per millorar la qualitat de vida col·lectiva, assumint risc, i esperant guanys personals diferencials i significatius. En segon lloc, cal aplicar al mateix temps reflexió i acció, gestió i administració, innovació icomercialització. En tercer lloc, cal assumir que sense la capacitat de convertir el pensament en productes i serveis no hi ha emprenedoria.
Avançar en el camí de la recuperació requereix empresaris i emprenedors, persones que fixin la mirada en el món, fugint del localisme immobilitzador; que busquin superar l’impossible, innovant; que facin més amb menys per preservar el futur, amb la sostenibilitat com a principi; que treballin en equip i amb lleialtat, i que sàpiguen que els objectius que ens fan diferents, només s’assoleixen amb esforç, constància, sacrifici ideterminació.
Andorra compta amb aquestes qualitats que cal cultivar i fomentar. Sense emprenedors no tindríem futur, continuaríem immersos en l’estancament i ens empobriríem dia a dia. L’activitat d’aquest col·lectiu fa possible convertir el progrés en millores socials i en un futur pròsper i sostenible.




