Posicionament CEA Llei Finances Comunals
La CEA alerta que la reforma de les finances comunals pot incrementar la pressió fiscal i desvirtuar el sistema tributari. La Proposició de llei de…
La Confederació Empresarial Andorrana informa
Llei 4/2020, del 23 de març, qualificada dels estats d’alarma i d’emergència.
La CEA alerta que la reforma de les finances comunals pot incrementar la pressió fiscal i desvirtuar el sistema tributari. La Proposició de llei de…
La pandèmia del SARS-CoV-2 ha comportat una crisi econòmica la magnitud i impacte de la qual encara no és possible determinar amb precisió. En el…
La Confederació Empresarial Andorrana (CEA) valora positivament que el Govern hagi decidit activar les suspensions temporals de contracte com a mecanisme que garanteix la supervivència…
La Confederació Empresarial Andorrana (CEA) s’ha reunit al llarg dels darrers dies amb el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, per fer arribar…
Mesures com la condonació del 15,5% de la part empresarial de la cotització de la CASS dels assalariats o la reducció del 100% de la renda del lloguer del local per a negoci s’aplica a totes les empreses que hagin suspès la seva activitat, amb independència que aquesta suspensió hagi estat decretada pel Govern o no.
L’accés al programa d’avals del Govern també està obert a totes les empreses que experimentin dificultats a causa del COVID-19, amb independència que la seva activitat estigui o no suspesa per decret; fins i tot, en aquest cas, amb independència que la seva activitat estigui suspesa o no.
En canvi, les reduccions de tarifes d’electricitat i telecomunicacions només son aplicables per a aquelles empreses l’activitat de les quals ha estat suspesa per decret de forma total o parcial. Les tarifes elèctriques es redueixen un 100% per a les empreses que tenen totalment suspesa l’activitat; i en un 80% per a aquelles empreses que mantenen un servei de guàrdia o permanència. Les tarifes de telecomunicacions es redueixen un 100% per a les empreses que tenen totalment suspesa l’activitat; i en un 80% per a aquelles empreses que tenen l’activitat parcialment suspesa.
De conformitat amb la Llei de mesures urgents aprovada pel Consell General arran de la crisi sanitària de la Covid-19, el període en què la persona assalariada no ha efectuat la seva prestació laboral a causa de la suspensió de l’activitat de l’empresa, es remunera com segueix:
Si en aplicació d’aquesta disposició la persona assalariada veu reduït el seu dret de vacances en una xifra inferior a 16 dies hàbils o 21 dies naturals, la persona pot optar per fer més dies de vacances fins a completar aquestes xifres. Tanmateix, aquets dies no hauran de ser remunerats per l’empresa.
Segons el decret regulador d’aquest programa d’avals, cal presentar:
• Extracte bancari de cada compte de l’empresa o negoci dels darrers tres mesos.
• Posició Global de tots els comptes bancaris de la mateixa entitat.
• Balanç de situació i compte de pèrdues i guanys de l’exercici anterior.
• En cas de negocis estacionaris, factures o moviments bancaris dels mesos equivalents del 2019.
• Tipologia i imports dels pagaments que es volen efectuar
Tota aquesta documentació cal presentar-la de forma telemàtica al Govern en l’adreça: https://www.govern.ad/empreses-i-autonoms-sol-licita-el-teu-credit-tou.
No. La llei òmnibus i els decrets que la desenvolupen prevuen que l’exempció del 15,5% de les cotitzacions corresponent a la part patronal només s’aplica a aquelles empreses que tenen suspesa la seva activitat (per decret o no) i a aquelles que mantenen un règim der guàrdies i permanències. Això no obstant, per a aquelles empreses que continuen obertes però que experimenten una davallada considerable en la seva activitat i facturació -que en alguns casos supera el 70% o el 80%- la CEA ha demanat una modificació legislativa amb caràcter retroactiu perquè se’ls pugui aplicar també aquesta exempció, encara que sigui de manera proporcional, a aquestes empreses que sovint són serveis essencials per a la comunitat.
Només proporcionalment. La reducció pertinent no afecta a la renda completa sinó únicament a la proporció corresponent al local de negoci o empresa. Tanmateix, cal que els titulars d’empreses o els treballadors per compte propi que han suspès la seva activitat tot i estar autoritzats a obrir o estar sotmesos a un règim de guàrdies o permanències, justifiquin documentalment davant dels arrendadors dels locals de negoci la suspensió de l’activitat per poder gaudir de les reduccions de la renda previstes.
Sí, com a mínim fins al 3 de maig. Tot i que la disposició addicional segona de la llei òmnibus i el reglament que desenvolupa l’accés als avals parlen de l’1 de maig, la quota de temporada d’hivern aprovada la tardor passada pel Govern contempla el 3 de maig com a data de finalització. Això fa que algunes empreses hagin signats contractes amb treballadors de temporada amb data de finalització 3 de maig. Aquests casos entren en les excepcions justificades que preveu la mateixa llei i el reglament regulador dels avals.
La reducció de lloguers prevista al Decret i a la futura llei de mesures urgents preveu una reducció del lloguer del 50% a comptar des del 14 de març per a aquelles empreses l’activitat de les quals no ha estat suspesa. El fet que l’empresa hagi optat pel teletreball i no estigui ocupant efectivament el local no varia el percentatge d’aquesta reducció de lloguer.
Sí. La reducció del 100% del lloguer per a empreses amb l’activitat suspesa per decret només s’aplica a les quantitats que es paguen en concepte de lloguer. Per tant, les altres despeses de serveis i subministraments s’han de continuar pagant. El mateix passa amb les empreses que mantenen un servei de guàrdia, per a les quals es contempla una reducció del lloguer del 80%, i la resta d’empreses no tancades per decret, a les quals s’aplica una reducció del lloguer del 50%.
Sí, perquè en aquest supòsit no es tractaria d’un acomiadament, sinó d’una resolució del contracte per no superar el període de prova.
Per a qualsevol pregunta relacionada amb les implicacions que la crisi del COVID-19 té per a empreses i professionals, la CEA ha habilitat l’adreça de correu laboral@cea.ad oberta a tots els empresaris i professionals del país.
El teixit productiu és una part essencial de qualsevol país. Aquests dies, bona part de les nostres empreses han hagut de cessar la seva activitat per la crisi de la COVID-19. Però l’empresariat continua treballant per Andorra. Diverses empreses i professionals han posat en marxa projectes solidaris i altruistes per contribuir a superar la pandèmia del coronavirus: